ROVATOK

Felüljárón megyünk a Fecskésre?

altA Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tervei szerint 15 éven belül felüljáró épülhet a fecskési vasúti átjáró felé. Legalábbis ez az elképzelés volt a témája annak a lakossági fórumnak, melyet az önkormányzat hívott össze 2011. november 3-ára a Rákóczi-várba.

Az érdeklődőket Koncz Ferenc köszöntötte, és kiemelte, hogy ez a projekt egy hosszú távú elképzelés, amelynek azonban már most vannak támogatói és ellenzői.

Barta Endre, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) projektvezetője „Vasútvonal és környezetének fejlesztése” címmel tartott rövid tájékoztatást. Ismertette azt a beruházást, amelynek keretében 2015-ben elindul a Budapest-Hatvan-Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza vonal fejlesztése. Mint elhangzott, 2008-ban kaptak támogatást az Európai Uniótól, és 2011 volt a tervezés éve. Ezt követi majd 2012-ben az engedélyezési terv elkészítése, 2014-ben a létesítési engedély ügyintézése, a következő évben a Budapest-Hatvan közötti szakasz átépítésének elkezdése, és majd valamikor 2022-25 között a szerencsi állomás átépítése és a felüljáró kialakításának megvalósítása.
A NIF képviselője szólt arról is, hogy a vasúti fejlesztések következtében Szerencsről várhatóan félóránként fognak a vonatok indulni, ami miatt a fecskési átjáró szinte folyamatosan le lenne zárva. Hangsúlyozta, hogy az elhangzottak csak tervek, a dátumok is bizonytalanok, számtalan változás várható még az üggyel kapcsolatban.

Az UTIBER Közúti Beruházó Kft., mint tervező cég képviseletében Mercz Gábor és Püski Ottó ismertette a projektet. Szemléltették az elkészült terveket, majd bemutatták a megvalósítás menetét. Beszámoltak az állomás teljes átépítéséről, akadálymentesítéséről, amely által az épület a kor elvárásainak megfelelővé válik. A felüljáróval kapcsolatban elhangzott, hogy a szaktárca indokoltnak látta a külön szintű átépítést. Hozzátette, hogy ha ezt a tervet a képviselő-testület elfogadja, akkor a jövőben is ezzel dolgoznak tovább.
Püski Ottó kiemelte, hogy a felüljáró kialakításával a jelenlegi nyomvonalhoz képest minimális lesz az eltérés, de ez bizonyos, hogy a tervezett útvonalat érintő épületeket ki kell majd sajátítani. A műtárgyak megőrzésére (hidak), azok átalakítására, bővítésére viszont kiemelt hangsúlyt fektetnek.

Az érdeklődők kérdésére válaszul elhangzott, hogy a tervezők szerint az út - sávbővítéssel - körülbelül 8-9 méter széles, a felüljáró közel 8 méter magas lesz, 8 % alatti emelkedővel. A felüljáró a Kandó Kálmán úton, a vasútállomás felé tartó elágazás után indul majd és a fecskési Kazinczy utcáig fog tartani.
Felmerült még a csapadékvíz problémája, amely a tervezett útról ömlik majd le. Ezt valószínűleg a Szerencs-patakba vezetik el, valamint a - szerencsi oldalon - meglévő befogadóba kötik be. A közelben élők jelezték, hogy a jelenlegi befogadók sem tudják elnyelni a csapadékvizet. Püski Ottó szerint ennek a problémának a megoldását is bele lehet kalkulálni a tervezésbe, mint járulékos költséget. A felvetéshez a polgármester hozzáfűzte, hogy 100 millió forintos támogatást nyertek el a Szerencs-patak árvízvédelemmel kapcsolatos munkálataira, valamint 400-500 millió forintot a csapadék-elvezetés megoldására. Reményét fejezte ki, hogy ezen munkálatok elvégzése után nem fordul elő többször a közelmúltban bekövetkezett vízügyi katasztrófa.
A tervezők ismertették azt is, hogy az idősek, gyalogosok és kerékpárosok számára megmarad a sorompós rendszeren való átkelés lehetősége, így nem kell az emelkedőn megtenniük az utat. Felmerült, hogy a Malomtanya útját is csatlakoztatni fogják az újonnan megépülő szakaszhoz, és a kettőt egy szintbe hozzák.

Javaslatként hangzott el aluljáró építése a felüljáró helyett. Azonban a szakemberek szerint ennek kialakítása a Szerencs-patak közelsége miatt nagyon költséges lenne, mivel speciális szigetelést és burkolást igényel.
Az egyik helybeli lakos elmondta, hogy évekkel ezelőtt a MÁV is készített terveket a felújításra, amely azonban csak két lakóépületet és egy MÁV ingatlant érintett volna a kivitelezés során. Válaszként elhangzott, hogy ezt is figyelembe vették a tervezők, de a régi tervek alapján a felüljárónak nagyobb a dőlésszöge és hosszabb áthidalást kívánt a Szerencs-patak miatt, valamint az áramvezetékek is nagyobb területet vesznek igénybe a mostani tervekhez képest.
A fórum végén Koncz Ferenc megköszönte az érdeklődők részvételét, és ígéretet tett rá, hogy a jövőben tartandó fórumokról is időben tájékoztatni fogják az érintett lakosságot.   

Image

Médiapartnereink

Image

Tegyen virtuális túrát településünkön!

Image