Szerencs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2012. március 29-én tartotta rendes, munkaterv szerinti ülését.
Elsőként Keresztesi János rendőr alezredes, a városi kapitányság vezetője számolt be az elmúlt egy év közbiztonsági helyzetéről és a közbiztonság fenntartása érdekében tett intézkedésekről. Ismertette a személyi változásokat, értékelte a bűnüldözői, bűnmegelőzési munkát, a közrendvédelmi és közlekedésbiztonsági helyzetet. Adatot szolgáltatott a kapitányság igazgatásrendészeti feladatairól, többek között a szabálysértési eljárásokról és az engedélyügyi tevékenységről. Az együttműködés és kommunikáció tekintetében elmondta, hogy a Szerencsi Város Ügyészséggel és Bírósággal példaértékű, rendszeres konzultációt tartanak. Munkakapcsolatot tartanak fenn a kapitányság illetékességi területéhez tartozó jegyzőkkel, erdészekkel, vadászokkal, mezőőrökkel, kisebbségi önkormányzatok vezetőivel. Kiemelte, hogy jó kapcsolatot ápolnak a helyi polgárőr szervezetekkel, akiket tevékenyen bevonnak a közterületi tevékenységükbe, és igyekeznek közös szolgálatokat is szervezni. Szerencs város közbiztonsági helyzetét jónak ítélte, és bár előfordultak olykor irritáló, erőszakos cselekmények is, a város lakosságának nem kell félnie. A fokozott ellenőrzéseket ebben az évben is folytatják. A folyamatos rendőri jelenlét biztosításának érdekében tovább szeretnék erősíteni a kapcsolatot a polgárőrséggel. Szerencs város frekventált területeinek ellenőrzéséhez hozzájárult a 2009 óta működő térfigyelő rendszer is, amely egyrészt növeli a lakosság biztonságérzetét, és visszatartó erő a jogsértők számára, valamint adatot szolgáltat az elkövetett cselekmények bizonyításához. A közlekedésbiztonsági területet érintően a városon átmenő forgalom számottevő, ezért a balesetek megelőzése érdekében rendszeres a fokozott közúti ellenőrzés, melyet ez évben is folytatnak. Összegzésként kijelenthető, hogy az elmúlt évben a lakosság szubjektív biztonságérzetét szem előtt tartó szakmai munka folyt a rendőrkapitányságon, és sikerült megakadályozni, hogy a folyamatosan romló szociális helyzet ellenére a közbiztonság tovább romoljon. A kapitányság jó szakmai színvonalon, az erők és eszközök ésszerű felhasználásával, költséghatékony gazdálkodás mellett végezte munkáját. A képviselői kérdésekre választ a rendőrkapitány, illetve az ülésen vendégként jelenlévő dr. Vereckei Csaba r. dandártábornok, Borsod-Abaúj-Zemplén megye főkapitánya adott.
A járóbeteg szakellátás állami feladattá válására tekintettel a gyermekjóléti szolgálat és minden olyan tevékenység, amely jelenleg a járóbeteg szakellátás szervezéshez kötötten működik, áttekintése, az átszervezés elhatározása. E hosszú címet takaró napirendi pont keretében, dr. Bobkó Géza, a Szántó J. Endre Egyesített Szociális és Egészségügyi Intézet igazgató főorvosa elmondta, hogy a téma azért aktuális, mert a kormányzat jelenlegi koncepciója szerint a járóbeteg ellátást közvetlen állami irányítás alá vonnák. Ezen elképzelés szerint szükségessé válhat az intézményi feladatok átcsoportosítása, és az ESZEI átszervezése. A szociális ellátások közül a Gondozóház működtetése nem kötelezően ellátandó önkormányzati feladat, azonban a testület decemberi ülésén arról határozott, hogy ezt a feladatellátást továbbra is működtetni kívánja, és a Gondozóház bővítésére pályázatot nyújt be. Az igazgató három alternatívát vázolt előterjesztésében a lehetséges változtatásokra, melyek közül a képviselők a harmadik módozatot részesítették előnyben, amely az ESZEI megtartása az egészségügyi alapellátási feladatok integrálásával. A képviselő-testület a tájékoztató meghallgatása és megtárgyalása után arról határozott, hogy a helyi szociális és egészségügyi alap- és szakellátás jelenlegi szervezeti és szakmai működését érintő döntést elhalasztja az egészségügyi átalakítására vonatkozó magasabb szintű jogszabályok hatályba lépéséig, azonban munkacsoportot hoz létre az egészségügyet érintő döntési folyamatok figyelemmel kísérésére, a vonatkozó jogszabályok ismeretében működtetési alternatívák kidolgozására, és a képviselő-testületi döntés előkészítésére. A munkacsoport személyi összetétele lefedi az egészségügy, a szociális alap- és szakellátás területét és biztosítja a jogi háttér szakmai ellátását. Tagjai: dr. Egeli Zsolt alpolgármester, a csoport vezetője, dr. Bobkó Géza igazgató főorvos, Sipos Attila, az Alapszolgáltatási Központ igazgatója, Porkoláb Béláné, a Szociális Iroda vezetője és dr. Sütő Szilveszter városi főorvos.
A nem alapfeladatokhoz kötődő veszteséges tevékenységek áttekintése napirendi pont tárgyalása után összességében megállapítható, hogy az önkormányzat a város körzetközponti szerepéből fakadóan számos olyan feladatot lát el, amely megterheli a város költségvetését, és hozzájárul a működési hiány nagy mértékéhez. Czakóné Szikszai Orsolya, a Városgazdasági Csoport vezetője elmondta, hogy az előterjesztés elkészítése előtt munkacsoport vizsgálta meg az önként, illetve a részben önként vállalt feladatokat, s megállapításait az anyagba illesztett táblázatba foglalta össze. A képviselők többsége szorgalmazta, hogy a táblázatot kiegészítve, még részletesebbé téve tegyék közzé a város honlapján, hogy látható legyen, egyes területekhez milyen mértékű önkormányzati támogatás szükséges. A napirend keretében benyújtott tájékoztatót egyhangúlag vette tudomásul a testület.
Az óvodai és iskolai beiratkozások időpontjáról, valamint a 2012/2013-as tanévben indítható óvodai- és kollégiumi csoportok számáról, az óvodai körzethatárok megállapításáról, valamint az alapfokú művészetoktatás szervezéséről szintén egyhangúlag döntött a testület. A beiratkozások időpontja az intézményekben, illetve a városi honlapon is meghirdetésre kerül.
A városatyák jelentést hallgattak meg a jegyzőtől a lejárt határidejű határozatokról, valamint módosították a helyi szociális rendeletet a Szerencsi Többcélú Kistérségi Tárulás márciusi döntésének megfelelően az SZTcKT által fenntartott szociális alapszolgáltatások térítési díjainak vonatkozásában.
Az önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal SZMSZ-ének módosítását főleg új jogszabályok hatályba lépése, illetve változása indokolta, valamint megfogalmazódott a módosítások között képviselői igény is. A napirendi pont vitáját követően a testület 8 igen, 1 nem szavazattal elfogadta az önkormányzat SZMSZ-ének módosítását, a Polgármesteri Hivatal működési szabályzatát pedig egyhangúlag.
Ugyanezen ülésen döntött a testület az oktatási, kulturális és egészségügyi intézmények, valamint a hivatal alapító okiratának módosításáról, illetve az intézmények munkamegosztási megállapodásainak, és SZMSZ-einek módosításáról, melyet az új pénzügyi jogszabályok hatályba lépése indokolt.
Módosult a város szociális intézményei által fizetendő étkezési térítési díjak mértéke tekintettel az általános forgalmi adóról szóló jogszabály 2012. évi változásaira.
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény alapján a bölcsődei ellátás keretében biztosított gyermekétkeztetés vonatkozó személyi térítési díj mellett a fenntartó döntésétől függően az intézményvezető a bölcsődei ellátás keretében nyújtott gondozásra is megállapíthat térítési díjat. Az új szabályozás a fenntartóra bízta annak eldöntését, hogy él-e a jogszabály adta lehetőséggel. A képviselő-testület, végiggondolva a lehetőségeket, illetve megismerve a számításokat, egyhangúlag úgy döntött, hogy nem vezet be a bölcsődei gondozásra vonatkozóan térítési díjat Szerencs városában.
A képviselő-testület egyhangúlag támogatta, hogy a „Szerencs, Szerencs-Ond vízelvezető rendszer fejlesztése” projekthez a saját forrás kiegészítésére pályázatot nyújtsanak be EU Önerő Alapra, valamint egyhangúlag döntöttek arról is, hogy a munkabér- és folyószámlahitel visszafizetési határidejét módosítsák a törvényi változásokra tekintettel az új hitelkeretről szóló tárgyalások elhúzódása miatt.
Az önkormányzat képviselő-testülete decemberi ülésén határozott a város közoktatási intézményei vezetésére vonatkozó pályázatok kiírásáról. A pályázati kiírások közzététele a jogszabályban foglaltak alapján megtörtént. Jelen testületi ülésen arról döntött a testület, hogy szakmai bizottságot állít fel a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően a beérkezett pályázatok szakmai véleményezésére. A bizottság ellátja továbbá az előkészítői, koordinálói feladatokat is e feladattal kapcsolatban. A szakmai bizottság személyi összetételével egyhangúlag értett egyet a testület. A bizottság tagjai: Nyiri Tibor közművelődési tanácsnok, a bizottság vezetője, dr. Barva Attila aljegyző, dr. Vámosné Czili Adrienn személyügyi csoportvezető, Király Judit közművelődési szakreferens.
A továbbiakban hozzájárult a testület dr. Bobkó Géza kéthavi költségtérítésének felajánlásához a szerencsi Beteg Gyermekekért Alapítvány javára.
A különfélék napirendi pont keretében Koncz Ferenc polgármester tájékoztatást adott a lomtalanítás időpontjáról, amely 2012. április 14-e szombat, és ha nem sikerül befejezni, akkor vasárnapra is átcsúszik.
A WWF idén is meghirdette a „Föld Órája 2012” környezetvédelmi kampányát, melynek időpontja 2012. március 31. szombat, helyi idő szerint 20:30-21:30 közötti időpont. Aki akar, csatlakozhat a programhoz oly módon, hogy a jelzett időpontban egy órára lekapcsolja a világítást. A város is kapott megkeresését, hogy csatlakozzon a programhoz, azonban a közvilágítás kikapcsolására közbiztonsági és közlekedésbiztonsági okokból az önkormányzat nem vállalkozhat.
A polgármester ismertette a Felső-magyarországi Várak Egyesületének megkeresését, amelyben felajánlják, hogy az egyesület tagjai által felajánlott adományokat továbbítják Krasznahorka várának. Javasolja, hogy a testület gazdasági helyzete miatt 100 ezer forinttal járuljon hozzá az újjáépítés költségeihez.
Ismertette továbbá, hogy az idei EUROPART találkozóra 2012. május 31. és június 3. között Malchinban kerül sor, ahová a vendéglátók 50 fős csoportot várnak a város részéről. A rendezvény időpontja egybeesik a májusi testületi ülés időpontjával, ezért előre láthatólag szükségessé válik a munkaterv módosítása.
Végül zárt ülést rendelt el a polgármester, amelyen két napirendi pontot tárgyalt és fogadott el a testület. Döntést hoztak a helyi adóelőleg kéréséről, valamint szerződés megszüntetéséről és új bérleti szerződés megkötéséről.